Consiliere Parentala

Ce este atenția și cum o stimulăm?

October 9, 2022

Atenția este o funcție executivă extrem de importantă deoarece ne permite racordarea optimă față de mediul exterior și interior. Prin atenție selectăm stimulii importanți pentru scopul activității noastre și reușim sa îi manipulăm în ciuda altor distractori care sunt prezenți în mediu. Atenția este o mâna de ajutor pentru restul funcțiilor psihice. Ea susține procesarea informațională si retenția ei prin intermediul memoriei. De aceea, tot auzim încă de mici copii sintagma “Fii atent!”

Desigur că, în funcție de diferențele individuale si starea generală a organismului într-un moment al zilei nivelul atenției poate fluctua. Mai ales la copii deoarece atenția voluntară, concentrarea si mobilitatea atenției înca se află în dezvoltare, iar calitatea voinței de a susține efortul nu este aceeași ca la adult.

Cum captăm atenția copilului?

Atenția copilului este captată de obicei în mod involuntar prin activități care-i creează plăcere, prin stimuli colorați șii vivizi, desigur, fără a exagera deoarece riscăm să apară un dezechilibru prin suprastimularea copilului. Așa că atunci când dorim să implicăm copilul într-o activitate de învățare este musai să ne alegem materiale interesante și plăcute.

Ce facem atunci când copilul devine ușor distras, fiindu-i greu să se concentreze?

Ei bine, înlăturăm distractorii, fie ele zgomote, alți stimuli de natură vizuală și ne asigurăm că în plan homeostazic nu există perturbări precum senzația de foame, sete, oboseală sau durere. Iar cel mai important factor de care ne putem folosi este: motivația! Îl motivăm pe copil deoarece orice activitate are în spate o motivație.

Prin ce activități stimulăm atenția susținută voluntar pe o perioadă mai lungă de timp?

În funcție de vârstă și nivelul de dezvoltare prin: urmărirea unui obiect în proximitatea câmpului vizual, găsirea unui obiect dintr-o mulțime, identificarea ilustrațiilor pe o carte respectiv fișă pe care se află mai mulți stimuli, cu ajutorul imaginilor de identificare a diferențelor, a identificării componentelor lipsă dintr-un întreg si a patternului.

Patternul este o activitate în care diverse obiecte sau imagini sunt așezate după o anumită structură sau raționament. El poate fi folosit în diferite combinații în funcție de vârstă și gradul de familiarizare. Putem lucra patternuri simple de tip AB sau complexe de tip ABBC, patternuri realizate după un model 3D sau după un model 2D. Pentru a stimula mai mult memoria de lucru, atunci când copilul este pregătit, putem să întoarcem planșa cu modelul provocându-l pe cel mic să reactualizeze informația stocată.

 Cum alegem activitatea cea mai potrivită?

  În funcție de zona proximei dezvoltări a copilului, îi oferim sarcini specifice nivelului de dezvoltare potențială, care sunt puțin peste nivelul  de dezvoltare actuală, dar care pot fi realizate cu ajutorul unui adult.  Ajutorul implică susținere, corectare, oferirea unor prompturi cât mai puțin intruzive și chiar scăderea dificultății sau duratei, atunci când dorim să evităm frustrarea.

Ce facem la finalul activității?

Ei bine, îi oferim celui mic o recompensă pe măsură, o activitate prin care să se distreze de minune, jocul la care s-a gândit toată ziua și neapărat multe felicitări și îmbrățișări.

Pentru o lectură mai detaliată referitoare la atenție și invățare recomandăm următoarele surse bibliografice:

Cosmovici, A. (2005). Psihologie Generală. Polirom.

Pânişoară Georgeta. (2019). Psihologia învăţării: Cum învaţă Copiii Şi Adulţii. Polirom.

Articol realizat de Cristina Merisan – psiholog clinician, logoped, terapeut ABA

Leave A Comment:

Your email address will not be published.